Jak niejednokrotnie udowadnialiśmy w naszych wpisach blogowych gadżety reklamowe są lubianą przez klientów formą promocji produktów lub usług oferowanych przez firmę. Wiele badań wskazuje, że zwiększają one prawdopodobieństwo dokonania pierwszego zakupu a następnie zbudowania z marką trwałej relacji.
Jednak nie wszystkie gadżety reklamowe są trafione. Co zatem dzieje się z niepotrzebnymi lub niechcianymi upominkami wręczonymi klientom?
Przekazywanie gadżetów reklamowych innym
Co najczęściej robią klienci z niepotrzebnymi lub niechcianymi gadżetami reklamowymi? Okazuje się, że zdecydowanie najczęściej przekazują go innym – rodzinie, znajomym lub kolegom z pracy. W ten sposób postępuje aż 67 procent Brytyjczyków, 63 procent Amerykanów, 59 procent Francuzów i 56 procent Niemców.
Przekazywanie upominków promocyjnych jest bardziej popularne wśród starszych klientów. W grupie 55+ postępuję tak aż 70 procent konsumentów. Natomiast w grupie do 35 lat odsetek ten jest mniejszy o 13 punktów.
Jaką dodatkową korzyść daje reklamodawcom zjawisko przekazywania niechcianych lub niepotrzebnych gadżetów reklamowych? Oczywiście chodzi o zwiększanie zasięgu. Dzięki temu są oni w stanie dotrzeć z reklamą do grup, do których w innym przypadku trudno byłoby dotrzeć. Drugą korzyścią jest bardziej precyzyjne targetowanie. Przykładowo odbiorca gadżetu dedykowanego kierowcom, który nie posiada samochodu najprawdopodobniej przekaże go komuś kto auto posiada. W ten sposób gadżet reklamowy, pomimo pierwotnego błędu, dotrze do grupy docelowej.
Wyrzucanie gadżetów reklamowych
Nie będziemy oczywiście przekonywać, że gadżety reklamowe nigdy nie są wyrzucane. Co mówią o tym zjawisku badania. Okazuje się, że odsetek klientów wyrzucających niechciane lub niepotrzebne gadżety reklamowe kształtuje się na zbliżonym poziomie. Wyniki badań przeprowadzonych w kilku krajach przedstawiają się następująco:
1. Hiszpania – 22%
2. Francja – 21%
3. Stany zjednoczone – 20%
4. Kanada – 18%
5. Wielka Brytania – 15%
Dane te jednoznacznie pokazują, że wyrzucanie niepotrzebnych lub niechcianych upominków promocyjnych zdarza się zdecydowanie rzadziej niż ich przekazywanie.