Eko Marketing, czyli “Zielony Marketing” w natarciu! Sprawdź, czym jest ten coraz popularniejszy trend marketingowy!


 

Eko marketing to obecnie jedna z popularniejszych strategii marketingowych, która zdobywa uznanie niezależnie od branży czy przekonań właścicieli marek. Z pewnością nie można odmówić jej skuteczności oraz słuszności. Coraz więcej firm i projektów jest właśnie promowanych poprzez zielony marketing i w wielu przypadkach okazuje się to strzałem w dziesiątkę. W tym tekście przybliżamy, czym jest eko marketing, na jakiej zasadzie działa, jak my możemy promować się w taki sposób i podpowiadamy, czemu warto zainteresować się tym sposobem promowania marki.

Czym jest eko marketing?

Eko marketing to strategia marketingowa polegająca na promowaniu własnej firmy w oparciu o ekologię. W tej strategii marketingowej będziemy przedstawienia firmę jako tę o usposobieniu ekologicznym oraz będziemy liczyli na zainteresowanie naszą marką z tego powodu. Ważnym elementem eko marketingu jest autentyczność. Promować się możemy zatem jedynie na wartościach i elementach, które są zgodne z prawdą. Ten rodzaje marketingu wykorzystujący postawę ekologiczną, ma przedstawiać naszą markę w pozytywnym świetle i pomagać budować pozwany wizerunek. Oprócz docierania do klientów na podstawie pozytywnej postawy społecznej, pozwala także promować się w grupie osób, które prezentują już postawę ekologiczną i korzystają jedynie z takich produktów. Eko marketing coraz częściej możemy zamawiać w agencjach marketingowych czy internetowych jako usługę, a coraz więcej profesjonalistów specjalizuje się w nim. Ogólnie skorzystać z tej opcji promocji marki może każda osoba niezależnie od tego, jak dużą markę prowadzi lub w jakiej branży działa. Chcąc promować się przez zielony marketing mamy wyboru wiele możliwości np. ekologiczne gadżety reklamowe. Sama strategia marketingowa jest też coraz popularniejsza oraz rozwija się wraz ze zwiększaniem się świadomości ekologicznej konsumentów.

Jakie wymagania musimy spełnić?

Aby promować się poprzez eko marketing, powinniśmy spełniać kilka wymagań. Nie są one trudne do zrealizowania, ale są konieczne, aby skutecznie wdrażać tę strategię marketingową. Pierwszym punktem na liście wymagań jest prawda i autentyczność. Tylko marki, które rzeczywiście prezentują postawę ekologiczną, mogą się nią promować i chwalić oraz w taki sposób pozyskiwać klientów. Nasza postawa nie może być wymuszona czy sztuczna. Jeśli nie działaliśmy do tej pory w taki sposób, warto wykonać kilka kroków w tym kierunku — nawet małych i nie spektakularnych, ale swoją promocję marki opierać na prawdzie, a nie sztucznie kreowanych faktach. Odbiorcy są obecnie wyczuleni na tego typu fałsz i nie skorzystają z naszej marki, jeśli go zauważą. Nasze działania promocyjne nie mogą być nachalne oraz muszą być wysokojakościowe. Powiązanie z ekologią i świadomym pożywnym działaniem musi iść również w parze z jakościową promocją. Nasza marka, chcąc promować się w stylu eko, nie może tworzyć sprzecznego wizerunku. Oznacza to, że nie możemy jednocześnie podejmować działań ekologicznych, a z drugiej strony prezentować postaw skrajnie nieodpowiedzialnych ekologicznie. Choć z pewnością nie zmienimy działania marki całościowo i od razu, nie możemy w mediach prezentować skrajnych postaw.

Jak promować się przy pomocy zielonego marketingu?

Promocja przy pomocy zielonego marketingu dzieli się na dwa główne kroki. Pierwszym jest wprowadzenie zmian w naszej marce, aby móc się promować zgodnie z prawdą. Drugim krokiem jest reklamowanie się na wiele różnych sposobów i zachęcanie swoją postawą klientów do skorzystania z naszej marki. Jeśli chcemy promować się w taki sposób, powinniśmy wprowadzić w działaniu naszej marki odpowiednie zmiany. Może być to ograniczenie i używanie sztucznych produktów oraz szkodliwych dla środowiska materiałów. Możemy również używać do obsługi marki ekologicznych rozwiązań. Duże firmy mogą montować panele słoneczne, a małe marki mogą używać papierowych opakowań przy pakowaniu przesyłek. Im więcej działań ekologicznych wdrożymy w działaniu naszej marki, tym skuteczniej i okazałej będziemy mogli promować się na rynku. W niektórych branżach jest to nieco łatwiejsze, ale jest to podstawa marketingu ekologicznego.

Promując się i przykuwając uwagę klientów, jako marka możemy również wykonywać pewne działania promocyjne. Podstawowym będzie chwalenie się — w dobrym sensie naszą postawą i przyciąganie klientów właśnie takim podejściem. Promować się możemy również, przeznaczając część środków ze sprzedaży na cele ekologiczne i działania związane z ochroną środowiska. Wiele osób z chęcią kupi nasz produkt i zainteresuje się marką, jeśli z każdej sprzedanej rzeczy złotówka zostanie przekazana na sadzenie lasów lub ochronę zwierząt. Jako marka możemy organizować tzw. eventy lub wspólne inicjatywy dostosowane do naszych możliwości. Mogą być to np. zbiórki w internecie. Nawet jeśli jesteśmy małą marką lub nawet osobą prywatną, zorganizowanie takiej zbiórki pozwoli skutecznie się wypromować w sieci lub na danym portalu społecznościowym. Jako marka możemy zamieszczać też odpowiedni content i pooprowadzić content marketing pod odpowiednimi kątem.

Dlaczego warto stosować eko marketing?

Jeśli wiemy już, czym jest zielony marketing i jak działa, warto poznać jego korzyści. Pierwszym plusem tej strategii marketingowej jest możliwość pozyskiwania dużej liczby nowych klientów. Obecnie na rynku wiele osób zwraca dużą uwagę na to, jak powstał dany produkt czy na to, jak działa dana marka. Promując się poprzez postawy ekologiczne, będziemy mogli dotrzeć do tych osób. Również klienci, którzy nie mają wyraźnych poglądów ekologicznych, też częściej wybierają produkty eko, mając do wyboru kilka podobnych, co z kolei jest skutkiem psychologii sprzedażowej i otrzymywania czegoś więcej za daną cenę. Zielony marketing pozwala również wejść na dość hermetyczny rynek klientów, którzy wybierają jedynie produkty eko, co również może być bardzo korzystne.

Samo wykonywanie zielonego marketingu nie niesie ze sobą ryzyka wizerunkowego, gdyż jest to ogólnie pozytywna postawa społeczna. Również możemy elastycznie dobierać budżet czy skalę naszych działań do naszych możliwości. Dzięki temu nie musimy przeznaczać dużych sum czy promować się na dużą skalę. Również sama forma promocji może być niezwykle elastyczna i możemy korzystać ze sprawdzonych sposobów reklamy np. reklamy internetowej, wpisów sponsorowanych czy marketingu szeptanego. Jest to możliwe, gdyż promujemy jedynie inny wizerunek, a sposób reklamowania się jest ten sam, co przy innych strategiach.