Klient jest najważniejszy


 

W czasach zmian zachodzących w tempie przypominającym film odtwarzany ze zwielokrotniona prędkością analiza sytuacji powinna być podstawowym obowiązkiem każdego stratega. Dotyczy to także przedsiębiorców, od decyzji których zależy częstokroć los wielu ludzi.

Ważny aspekt do analizy codziennej

Niezależnie od profilu przedsiębiorstwa najważniejszym czynnikiem, gwarantującym sukces przedsięwzięciu są jego klienci i ich zadowolenie. I nic bardziej mylnego nadto, że cokolwiek im pokażemy, wywoła euforię i falę „ochów i achów”. I tylko monopole mogą sobie pozwolić na pewną dozę nonszalancji. Jednak nie do końca. Świat stał się globalną wioską i żywot monopoli nie jest już tak wyraźnie zarysowany grubą kreską sobiepaństwa.

Klient, jak słońce

Niezależnie też od branży, zawsze w centrum układu zależności jest klient. Dla jego satysfakcji konstruuje się akcje promocyjne, rozdaje gadżety reklamowe i zbiera fachowców na sympozja.
Klienci mogą wybierać w szerokiej ofercie. Konkurencja prześciga się w działaniach, chcąc zwrócić na siebie uwagę ogółu.

Walka na cenę

Często przejawem walki między konkurencją jest kreowanie atrakcyjnej ceny. I niestety często doprowadza to do opłakanego finału. Strony wyniszczają się definitywnie. Powstają spory kończące się procesami o dumping. Widać na pierwszy rzut oka, że sposób to nie najlepszy.

Ważne pierwsze wrażenie

Jak w życiu codziennym i wielu innych sytuacjach, do oceny drugiej strony angażuje się informacje powstałe podczas pierwszego kontaktu. Tak też jest w relacjach handlowych. Klienci, którzy za pierwszym razem poczuli się dobrze w kontakcie z marką, są najwierniejszymi i powracającymi klientami. Statystyki różnie mówią na ten temat i uśredniając wyniki, można zaryzykować tezę, że prawie połowa dochodów firm jest generowana przez niespełna dziesięć procent zadowolonych klientów należących do omawianej grupy.

Warto położyć na szalę wszystkie siły, by zdobyć przychylność szerokiego audytorium.