Budowanie wizerunku marki - jak się do tego zabrać w 3 krokach?

Praca nad budowaniem wizerunku marki jest procesem długofalowym i ciągłym. Nie zawsze udaje się za pierwszym razem i bywa, że musimy zmienić swoją strategię lub nawet zacząć od zera. Jak zabrać się za budowanie wizerunku marki, aby zwiększyć swoje szanse na powodzenie?

Na początek zasada 4xW+H

Wygląda na równanie matematyczne? Choć nie jest nim do końca, to jednak każdy element powyższego skrótu jest niezbędny, a wszystkie razem nierozłączne.

1 W – czyli who? (Kto?) – odpowiadając na to pytanie określasz swojego docelowego, idealnego klienta. Musisz zastanowić się nad jego potrzebami, dowiedzieć się w co lubi i chce inwestować, a co jest tylko dodatkiem do dóbr podstawowych.

2 W – czyli what? (Co?) – niekoniecznie co Twój klient chce kupić, ale co mu oferujesz? Mając odpowiedź na pytanie pierwsze, możesz też odpowiedzieć sobie na drugie, mając tym samym pewność, czy ze swoją usługą lub produktem, trafiasz w potrzeby swojego potencjalnego klienta?

3 W – czyli where? (Gdzie?) – odpowiadając na to pytanie zastanów się w jaki sposób chcesz dostarczać swojemu klientowi oferowany produkt czy usługę? Czy będzie to przestrzeń wirtualna czy stacjonarna? To niezwykle istotne, ponieważ w dobie Internetu musisz zadbać o to, by wizerunek Twojej marki kształtował się równie stabilnie i pozytywnie zarówno online jak i offline. Pamiętaj też, że Twoi klienci mogą mieć różne upodobania i preferencje zaspokajania potrzeb – jeden postawi na zakupy internetowe, drugi zaś zechce udać się osobiście do punktu obsługi klienta czy sklepu.

4 W – czyli why? (Dlaczego?) – to punkt określający Twoje motywacje i powody, dla których tworzysz taki a nie inny biznes. To w tym miejscu kształtujesz misję swojej firmy, nadając jej unikatowość i cechy charakterystyczne.

H – czyli how? (Jak?) – zdefiniuj sposób, w jaki chcesz docierać do klienta i miejsca, w których chcesz się rozreklamować. Od tego zależeć będzie, czy wzbudzisz zainteresowanie swoich potencjalnych klientów. Przemyśl jakie emocje chcesz wywoływać zarówno przekazem reklamowym, jak i samym produktem. Czy zależy Ci na jednorazowym skorzystaniu z Twoich usług, czy na lojalności klientów i ich dalszych rekomendacjach?

Dlaczego utrzymanie powyższej koncepcji w całości jest tak istotne? Ponieważ to na niej będziesz bazować określając kolor przewodni swojej identyfikacji wizualnej i stawiając pierwszą kreskę podczas kreowania logo Twojej firmy.

Logo jako znak rozpoznawczy

Niezależnie od branży i formy prowadzenia działalności, logo stanowi podstawowy element wizerunku Twojej marki. To właśnie z logo kojarzyć się mają hasła reklamowe i nazwa firmy, a także oferowane przez Ciebie produkty i usługi. To przede wszystkim logo umieścisz na folderach, broszurach, gadżetach reklamowych. Każdy firmowy gadżet powinien zostać oznaczony logo firmy. Dlatego zadbaj, aby było przejrzyste, jasne, ciekawe i budzące pozytywne skojarzenia.

Inwestycja w wizerunek najważniejszą inwestycją

Wielu początkujących przedsiębiorców stawia budowanie wizerunku daleko na liście priorytetów. Jest to poniekąd zrozumiałe, ponieważ każdy chciałby zbudować solidne fundamenty, na których oprze swoja działalność. Choć inwestycja w wyposażenie biura i odpowiednią infrastrukturę jest ważna, to jedną z najważniejszych inwestycji na początku jest właśnie postawienie na wykreowanie marki w świadomości potencjalnych klientów. W tym przypadku inwestycja wcale nie musi oznaczać bardzo wysokiego budżetu. Artykuły reklamowe czy upominki firmowe możesz zakupić w atrakcyjnych cenach, a kampanię wizerunkową spróbować przeprowadzić korzystając przede wszystkim z własnych zasobów, zdjęć czy grafik. Najważniejsza w tym przypadku będzie autentyczność przekazu i jego elementy charakterystyczne, które pozwolą się zapamiętać i wzbudzić zaufanie do Twojej marki.