Gadżety reklamowe stanowią powszechną i chętnie wykorzystywaną formę komunikacji marketingowej. Oprócz chwytliwego dodatku, mogą one być też jednym ze strategicznych elementów budowania strategii wizerunkowej firmy.

Jak wykorzystać gadżety reklamowe w komunikacji i co wręczane przez Ciebie gadżety firmowe mówią o Twojej marce?

Marketing internetowy a gadżety reklamowe

W dobie cyfryzacji i wszechobecnego marketingu digital wielu marketerów odeszło lub odchodzi od stosowania tradycyjnych form promocji i wykorzystywania gadżetów reklamowych do budowania pozytywnego wizerunku marki. Czy jest to dobra praktyka? Niekoniecznie. W pędzie za klientem łatwo jest zapomnieć o narzędziach, które pozwalają wzmocnić przekaz reklamowy i sprawić, że klienci chętniej sięgną po nasz produkt czy usługę i chętniej polecą ją w swoim otoczeniu.

Naturalnie marketingu internetowego nie możemy ignorować. Widoczność naszej strony WWW w sieci ma kluczowe znaczenie podobnie, jak prowadzone działania wizerunkowe w stosownych profilach społecznościowych. Niemniej nie powinniśmy zapominać, że fizyczne podarowanie klientowi czegoś trwałego, namacalnego, co w najmniej oczekiwanym momencie przypomni mu o naszym produkcie czy usłudze, może okazać się strategicznym posunięciem.

Gadżety reklamowe a reguła wzajemności

Gadżety reklamowe niewątpliwie wpływają na odbiór naszej marki przez klienta. Dlatego ich dobór powinien być dobrze przemyślany. Dobre gadżety reklamowe charakteryzuje przede wszystkim dopasowanie do potrzeb klienta w danym momencie. Mogą to być gadżety sezonowe lub ściśle pasujące do branży, w jakiej działamy, o ile grupa naszych klientów jest również ściśle określona o jasno zarysowanych preferencjach czy potrzebach.

Jednak jest więcej zalet, które możemy przypisać firmowym upominkom. Jedną z nich jest wywoływanie tzw. reguły wzajemności.

Reguła wzajemności odnosi się to czystej psychologii, a konkretnie teorii Cialdiniego. Mechanizm odwołuje się do natury ludzkiej psychiki oraz faktu, że każdy lubi otrzymywać upominki, nawet najdrobniejsze. To subtelny gest, symbolizujący sympatię i docenienie. Choć w teorii wręczenie upominku firmowego jest działaniem bezinteresownym i nie dającym żadnej gwarancji zwrotu z inwestycji, to praktyka pokazuje, że w wielu przypadkach może uruchomić się mechanizm wzajemności. Wówczas klient, który otrzymał od nas upominek poczuje wewnętrzną potrzebę „odwdzięczenia się”, co może poskutkować skorzystaniem z oferty, rekomendacją lub nawet zbudowaniem więzi i lojalności na ścieżce firma-klient.

Firmowy gadżet może powiedzieć o Twojej marce naprawdę wiele. Nie tylko klientowi, ale także konkurencji. To, jaką strategię obierzesz w doborze upominków firmowych, może mieć kluczowy wpływ na późniejszą konwersję z działań wizerunkowo-marketingowych.