Faktury zaliczkowe

Zgodnie z art. 106f ust. 3 i ust. 4 ustawy VAT, jeśli faktura zaliczkowa opiewa na 100 % wartości zamówienia, wówczas sprzedawca nie wystawia już faktury końcowej. Księgowanie kosztów w oparciu o fakturę zaliczkową opiewającą na całą kwotę należności jest możliwe i nie jest w tym przypadki wymagane wystawianie faktury końcowej na potrzeby podatku dochodowego. Nie ma przepisów w zakresie PIT czy CIT, które obligowałby sprzedawcę do takiego działania. Nie ma również przepisu, który stanowi, że księgowanie kosztu odbywa się wyłącznie na podstawie faktury końcowej.

Faktury jako rodzaj dowodów księgowych będących podstawą zapisów w podatkowej księdze zostały wskazane w § 11 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2019 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. W przepisie tym jest mowa o fakturach i fakturach VAT RR.

Brak podziału na faktury zaliczkowe czy końcowe. W konsekwencji na podstawie faktury zaliczkowej opiewającej na 100% wartości można w podatkowej księdze wpisać koszt, który ona dokumentuje. Dotyczy to zwłaszcza sytuacji, gdy faktura zaliczkowa (jedna lub kilka) opiewa na 100% wartości zakupionych towarów lub usług, co oznacza, że sprzedawca nie ma obowiązku wystawienia faktury końcowej. Z tym, że dla prawidłowego rozliczenia kosztu wynikającego z faktury zaliczkowej zasadnicze znaczenie ma właściwe ustalenie momentu poniesienia kosztu podatkowego.

W rezultacie jeśli zaliczka wynosi 100% wartości usługi czy dostawy towaru, a sprzedawca na tę okoliczność wystawił fakturę zaliczkową i nie wystawi faktury końcowej, to podatnik będzie mógł wpisać koszt do podatkowej księgi na podstawie faktury zaliczkowej.